2023. március 31., péntek

Kisamerika lakóházai , 41 négyzetméteres, komfort nélküli lakásokból állt a vasgyár szakmunkásainak.

 


Hivatalosan Alsóhegysor, a helybeliek azonban kezdettől fogva Kisamerikának hívták Ózdon azt a munkáskolóniát, amely a XIX. század végén épült 41 négyzetméteres, komfort nélküli lakásokból a vasgyár szakmunkásainak.

A gyári munkások egyik kolóniája a nagyamerikai tisztisor szomszédságában kapott helyet.

Kisamerika lakóházai stílusukat tekintve hasonlítanak a tisztségviselők házaira, de természetesen jóval kisebbek és egyszerűbb kialakításúak.

No, megállj csak!

  A Szojuzmutfilm stúdió 1969-ben debütált, a farkast alakító Anatolij Papanov 1987-es haláláig tizenhat epizódot megélt, a korábban kivágott jelenetek összevágásával, majd új színészekkel azóta újabb öt résszel bővült No, megállj csak! két főszereplője, a Farkas és a Nyúl az elmúlt évtizedekben nem csak a vasfüggöny mögött, de azon kívül is számtalan gyerek életében töltött be fontos szerepet.



A stúdió ugyanis  nem egyszerűen csak egy teljesen új, alternatív univerzumba helyezte a történéseket, de kézzel készült rajzok helyett számítógépes animációkat használ majd. Az írás párhuzamot von az épp negyven éve bemutatott Vuk, illetve a 2008-ban született, nem csak képi világát tekintve, de történetvezetés terén is abszolút mélypontot jelentő Kis Vuk között, az oroszok szerint itt azonban egy elszúrt sztorinál, vagy teljesen különböző grafikai megoldásoknál jóval többről van szó, a készítők ugyanis teljesen átírták a karaktereket: a Farkas szája sarkából

eltűnt például az S alakúra görbült cigaretta, kezéhez pedig ezúttal már nem nő hozzá a vodkásüveg.

A rajongók egy részének persze nem ezzel volt problémája, hanem azzal, hogy

a ragadozó jóval kedvesebb megjelenésű alternatív fiatallá változott, a korábban egy színésznő hangján megszólaló Nyúl pedig maszkulinná vált.

A két figura nemével, illetve szexuális beállítottságával kapcsolatos viták már az elmúlt években is felütötték a fejüket, az orosz parlamentben 2016-ban például azt kifogásolták, hogy

egy 1974-es epizódban a Farkas énekesnőnek öltözik be, ezért parókát visel, és magassarkú csizmát húz,

az ország vezetésének álláspontját osztó sajtó szerint azonban az egész vitát csak az

oroszok nyugati ellenségei, illetve az ő ügynökeik szítják.

Üzenet a jövőből – A Mézga család különös kalandjai

 



 




2022. február 1., kedd

Íme az EREDETI rendőrségi Volga M21.

 

Ha veteránra gondol az ember, általában nem a mentő-, tűzoltó vagy éppen rendőrautók jutnak eszébe. Pedig akad, aki ezeket a gépeket is megőrzi az utókornak.

A székesfehérvári Karcsi bácsi például Magyarország egyetlen eredeti Volga M21-es rendőrautóját őrizgeti. Büszke rá, és a Gehilio's Garage videóját látva van is mire.

Remek állapotnak örvend a több mint ötvenéves autó, amelyen még a rendőrségi felirat is eredeti. Karcsi bácsi jó kapcsolatot ápol a helyi rendőrséggel, Székesfehérváron sokan ismerik is az autóját, mert rendszeresen előhozza a garázsból.


IFA F 9


































Az 
IFA F9 egy autó, melyet 1949 és 1956 között gyártott az Industrieverband Fahrzeugbau (IFA) Kelet-Németországban. A gyártás eleinte Zwickauban folyt, az Auto Union korábbi üzemében, majd 1953-ban áttevődött Eisenachban, ahol azelőtt a BMW készítette modelljeit. Később ugyanitt kezdődött meg az IFA F9 alapjain nyugvó Wartburg 311 gyártása.

Műszakilag az F9 nagyban a DKW F8-ra épült, mely 1939 és 1942 között készült. A karosszéria a DKW F9 tervei alapján készült, mellyel az Auto Union készült leváltani az F8-at, de a második világháború kitörése miatt csak prototípusi státuszig jutott. A háború után az első autó, melyet elkezdtek gyártani Zwickauban a háború előtti F8 volt, majd 1949-ben megjelent az új IFA F9.(Nyugat-Németországban szintén megjelent egy modell ugyanezen tervek alapján: a DKW F89.) Az új modellbe az a háromhengeres, kétütemű motor került, mely az 1938-as F9 prototípusban is volt. Nyugat-Németországban az Auto Union csak 1953-tól kezdte alkalmazni ezt, előtte kéthengeres motorokkal szerelte modelljeit.

A ma is fellelhető, restaurált F9-esek túlnyomó többsége szedán, de az autóból készült kabriókombi és sportváltozat is. A háború utáni időszakban az acélellátás meglehetősen szegényes volt Európa sok országában, ezért az IFA F9 karosszériájához gyakran használtak műanyag elemeket is, különösen, miután a gyártás 1953-ban áttevődött Eisenachba. A kocsi a korabeli adatok szerint jó pár kilogrammal könnyebb volt, mint az Auto Union által gyártott "féltestvére", a DKW F89, ami jót tett a kezelhetőségének.

Az F9-be 910 cm³-es, soros háromhengeres, vízhűtéses kétütemű motor került, mely 28 (egyes források szerint 30) lóerős teljesítmény leadására volt képes. A hűtő a motor mögött kapott helyet, ami meglehetősen szokatlan, de nem egyedülálló megoldás volt, többek között a DKW F91-ben is megfigyelhető volt. Az elsőkerék-meghajtású autóba négysebességes manuális sebességváltó került szabadonfutóval.


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...